Necdet Yaşar Biyografi-Necdet Yaşar Kimdir?

A

Almira

Yeni Üye
Sanatçının Müzik Yaşamı hayatı ve eserleri hakkında bilgiler vereceğiz.

Necdet Yaşar İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi'ni bitirdi.

Müziğe bağlama çalarak başladı. 1963). İstanbul Radyosu'na girdikten sonra uzun yıllar Mesut Cemil'in derin sanat birikiminden yararlandı.

1983'te bu topluluktan ayrıldı.

Devlet Sanatçısı unvanı ile onurlandırıldı.



Niyazi Sayın ile Ortaklaşa Taksim



Necdet Yaşar'ın 1960'lı yıllarda neyzen Niyazi Sayın'la oluşturduğu ikilinin verdiği saz musıkisi konserleri Türk musıkisi çevrelerini de aşan bir ilgi uyandırdı. Bu ikilinin sadece saz eserlerinden oluşan bu sanatçıların çalış malarından sonra yaygınlaştı ve bir musıki şekli oldu.



Yurtdışındaki çalışmaları



Necdet Yaşar İsrail gibi ülkelerde sayısız konser ve resitale katıldı.

Seattle'daki Washington Üniversitesi'nde tanbur dersleri verdi. Bu derslerde Türk Musikisinin makam perde ve usûl sistemini öğretti.

Amerika Birleşik Devletleri'ndeyken 2006) adlı kitabında yayımlandı.

1988'de de Hong Kong'da düzenlenen "Necdet Yaşar Ensembie" adı altında kurduğu küçük müzik topluluklarıyla üç kıtadaki birçok sanat merkezinde ve tanınmış üniversitede konser verdi.



Tekniği



Necdet Yaşar ses kaydırma (glissando) tekniğini tanbura uygulayarak çekme seslerden yararlanmıştır.

Öte yandan çalınan parçalara da yeni nüanslar verilmesini sağlamıştır.

Yaşar doyurucu seslerle birleştirebilmesi tanbur tekniginin en ayırt edici yönüdür.

Yaşar sazı "tam kapasiteyle" kullanma yolunda yeni bir tanbur teknigi ortaya koymuştur.



Taksim



Bununla birlikte doğaçlamaya dayalı musıki şeklinin çok başarılı bir yorumcusudur.

Onun taksimleri gelişmiş bir saz tekniği her taksiminin öbürkülerden farklı nağmelerle örülü oldugu görülür.

Taksimlerinde daima makamların işlenmemiş yahut az işlenmiş yönlerini arar. Taksimi hiçbir zaman basit bir "seyir gösterme" göreviyle sınırlandırmaz. Tıpkı besteli bir eser gibi güzel makamı bir besteci gibi yaratıcı ve disiplinli bir şekilde işlemek ister.

Taksimlerinde dikkati çeken bir nokta da nağmeyi geliştirirken kullandığı tınılarla ve baskı (intonation) titizliğiyle de hemen kendini belli eder.

Tanburî Cemil Bey ve oğlu Mesut Cemil'le günümüze kadar gelen yeni tanbur üslubunun 1950'den sonraki en güçlü temsilcilerinden biri olduğunu rahatlıkla söyleyebileceğimiz Tanburî Necdet Yaşar makamları işleyişinden önemli icra bilgileri de öğrenilebilecek bir makam hocasıdır.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Üst