1. #1

    Yazar : sare çevrimdışı

    Sponsorlu Bağlantılar

    Ahmet haşim edebi kişiliği ve eeserleri

    Ahmet Haşim (d. 1885, Bağdat - ö. 4 Haziran 1933, İstanbul), sembolizmin öncülerinden Türk şair.


    == Yaşamı==Bağdat'ta doğmuştur. Babası mülkiye kaymakamlarından ve Bağdad'ın eski ve bilinen ailelerinden birine mensup Hikmet Bey'dir. Babasının Arabistan vilâyetlerindeki memuriyetleri sebebiyle düzensiz bir ilkokul tahsili gördü. Dil olarak da aynı sebepten sadece Arapça öğrendi.Annesinin ölümü üzerine 12 yaşında babasıyla birlikte İstanbul'a geldi. 1897'de Galatasaray Sultanîsine yatılı olarak verildi. 1907'de mezun olunca Reji İdaresine memur olarak girdi. Bir taraftan da Mekteb-i Hukuk'a devam etti. Birinci Dünya Savaşı'ndaki askerliği (1914 - 1918) sırasında Anadolu'nun çeşitli yerlerini görme fırsatı buldu. 1924'de Paris'e. 1932'de de hastalığı sebebiyle Frankfurt'a gitti. Çeşitli yerlerde memur olarak çalışan Hâşim, daha çok öğretmenlik yaptı. Sanâyi-i Nefise Mektebinde (Güzel Sanatlar Akademisi) mitoloji dersleri hocalığı ve Mülkiye Mektebindeki Fransızca öğretmenliği görevlerine ölünceye kadar devam etti.Hâşim'in sanat ve edebiyata ilgisi Galatasaray Sultanîsinde başlar. Bilinen ilk manzumesi "Leyâl-i Aşkım" 1901'de "Mecmua-i Edebiyye"de yayınlandı. Bu dönemde Muallim Naci, Abdülhak Hâmid, Tevfik Fikret ve Cenab Şahabeddin'in tesiri altında kaldı. Son sınıfta iken Fransız şiirini ve sembolistleri tanıdı. Bundan sonra kendi şahsiyetini gösterdi ve ilk şiirlerini kitaplarına almadı.1905 - 1908 tarihleri arasında yazdığı ve Piyâle kitabına aldığı "Şi'r-i Kamer" serisindeki şiirleri hayal zenginliği, iç ahenkteki kuvvet ve büyük telkin kabiliyeti ile dikkat çekti ve beğenildi.1909'da kurulan Fecr-i Âtî'ye girdi. "Edebiyatı ideolojinin değil, estetiğin emrine vermek" prensibinden hareket eden Fecr-i Âtî grubunun yayın organı Servet-i Fünûn dergisinde şiirler yayınladı ve Servet-i Fünûn - Edebiyat-ı Cedide) topluluğuna yapılan hücumlara makaleleriyle katıldı. 1911'de yayınlanan Göl Saatleri adlı şiirleriyle haklı bir şöhret kazandı. Fecr-i Atî dağıldıktan sonra siyasî ve edebî akımların dışında kendisine has bir şiir ve nesir anlayışının tek temsilcisi olarak kaldı.

    Konu başlıkları




    Edebi kişiliği


    Şiir anlayışını önce Dergâh'ta "Şiirde Mânâ ve Vuzuh" makalesinde, sonra da Piyâle'nin önsözünde "Şiir Hakkında Bazı Mülâhazalar" adıyla açıkladı. Haşim'e göre; şiirin dili "nesir gibi anlaşılmak için değil, fakat duyulmak üzere vücut bulmuş, musiki ile söz arasında, sözden ziyade musikiye yakın"dır. Bu dil bir açıklama vasıtası değil bir telkin vasıtasıdır. Şiirde önemli olan "kelimenin mânâsı değil, cümledeki telaffuz kıymetidir" Şiirin anlam bakımından açık olması gerekmez. "En derin ve en müessir (tesirli) şiir herkesin istediği tarzda anlayacağı" şiirdir. Şiirin doğduğu yer şuuraltıdır. Konu ise sadece terennüm için bir vesiledir.


    Bu şiir anlayışıyla sembolistlerin şiir anlayışı arasında yakınlık bulunmaktadır. Ancak sembolist şiirin esas unsuru olan sembol Hâşim'in şiirlerinde yoktur. Dış âleme ait gözlemlerinin iç âlemde yarattığı izlenimleri aksettiren şiirleri onun empresyonist (izlenimci) şiir anlayışından etkilendiğini göstermektedir.


    Şiirlerinde yalnız aruzu kullandı. Çocukluk anıları, aşk ve tabiat şiirlerine hakim olan temalardır. İçine kapanık ve hassas bir insan olan Hâşim'in şiirlerinde gerçek hayattan uzak, hayalî bir âleme sığınma isteği görülür. 1921 e kadar yazdığı şiirlerinin dili Servet-i Fünûn dilinden farksızdır. Bu tarihten sonra yazdıklarında konuşma diline yaklaştığı görülmektedir. Çeşitli nazım şekillerini denedi; daha çok da serbest müstezatı tercih etti.


    Şiir dışında, nesir alanında fıkra, [deneme], gezi notları ve hatıra türünde yazılan yazıları da vardır. Nesir dili şiirlerinden daha sadedir. Nesirlerinde açık, berrak, nükteli, bazen de alaycı ve iğneleyici bir üslûp kullandı.


    BİR ŞİİRİ


    Merdiven


    Ağır ağır çıkacaksın bu merdivenlerden


    Eteklerinde güneş rengi bir yığın yaprak


    Ve bir zaman bakacaksın semaya ağlayarak



    Sular sarardı yüzün perde perde solmakta


    Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta



    Eğilmiş arza kanar muttasıl kanar güller


    Durur alev alev gibi dallarda kanlı bülbüller


    Sular mı yandı neden tunca benziyor mermer



    Bu bir lisan-ı hafidir ki ruha dolmakta


    Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta

    PAYLAŞ

  2. #2

    Yazar : I$ık çevrimdışı

    Ahmet Haşimin edebi kişiligi ilgimi çekmiştir, Ahmet haşimin sanatsal kişiligi şiir yönündede kendini göstermekte.

    [SIGPIC][/SIGPIC]
    [FONT=Book Antiqua][COLOR=Olive][B] Cisminin küçüklüğüne bakıpta günahlarını küçük zannetme.[/B][/COLOR][/FONT]

  3. #3

    Yazar : pelindilmen çevrimdışı

    Ahmet Haşimin hayatı ve eserleri için teşekkürler.


  4. #4

    Yazar :
    Su
    Su çevrimdışı

    en ünlü şairlerimizden birisi


  5. #5

    Yazar : Nursena çevrimdışı

    Ahmed Haşim çok değerli bir edebiyatcı ben eserlerini çok severim.


  6. #6

    Yazar : !p€k çevrimdışı

    Ahmet Haşimin edebiyata kattıgı incelikler için teşekkülerimi sunarım


  7. #7

    Yazar : Murat çevrimdışı

    Ahmet Halimim eserlerini yakından takip eden biri olarak onun hayatına daha derinlemesine temas edilmeli diyorum.


  8. #8

    Yazar : Kayıtsız Üye

    ahmet haşim

    ahmet haşimin merdivenler , o belde ve başım şiirlerinin içerigi hakkında bilgi


  9. #9

    Yazar : Compagno çevrimdışı

    Sembolizm'in edebiyatımızdaki en önemli iki temsilcisinden biridir. Küçükken yüzünde çıkan şark çıbanı nedeniyle geceleri sever ve şiirlerinde kullandığı renkler;sarı,kırmızı ve siyahtır Ahmet haşim edebi kişiliği ve eeserleri


  10. #10

    Yazar : rodali çevrimdışı

    acıları ve kendini çirkin adlandırmasıyla bilinen geceye hayran üstat.


+ Cevap Ver
Sayfa 1/2 12 SonSon
  • Bu konuyu beğendiniz mi?

    Ahmet haşim edebi kişiliği ve eeserleri

    Güncel Beğeni


    Değerlendirme: Toplam 3 oy almıştır, ortalama Değerlendirmesi 4.00 puandır.

Hızlı Cevap Hızlı Cevap

İstanbul Ne Zaman Fethedilmiştir ?

Resim Yükle

 Ahmet haşim edebi kişiliği ve eeserleri

ahmet haşim edebi kişiliği ahmet haşim edebi kişiliği ve eserleri ahmet haşimin edebi kişiliği ahmet haşimin edebi kişiliği ve eserleri ahmet haşim hayatı ve edebi kişiliği ahmet haşim edebi hayatı ahmet haşim in edebi kişiliği ahmet haşim özellikleri ve eserleri ahmet haşimin hayatı ve edebi kişiliği ahmet hasim edebi kisiligi ahmet haşim kişiliği ahmet rasim edebi kişiliği ve eserleri ahmet haşim fikri ve edebi yönü ahmet haşim edebi yönü ahmet haşimin edebi yönü

Gizlilik Bildirimi © 2013 yasambu.com All rights reserved.

Bu sitede yer alan yazıların tümü, bilgi edinmek isteyen ziyaretçiler için hazırlanmıştır. Bu bilgiler, hiç bir zaman hastalık ve diğer sorunlara yönelik teşhis ve tedavi amaçlı olarak kullanılmamalıdır. Yazılar, sadece yazarların bilgilerini, deneyimlerini ve fikirlerini aktarmaktadır. İçeriği başkaları tarafından doğru ve geçerli bulunmayabilir. Sitede yer alan yazı ve resimlerin kopyalanması, her türlü kullanımı ve bilgilerin uygulanması sonucu doğan hukuki, ahlaki, mesleki, sağlık ve yaşamsal sorunlar sadece bu eylemi gerçekleştiren kişilerin sorumluluğundadır. Bunlardan dolayı ortaya çıkabilecek hiç bir sorundan site ve yazarları sorumlu kılınamaz