Londra 2012 Dalış

Konu, 'Spor' kısmında dalgicyasmin tarafından paylaşıldı.

  1. d

    dalgicyasmin Yeni Üye

    Londra 2012 Dalış Google logosunu 29 Temmuzda yayınladı.

    Dalış Sporunun Kuralları Neledir?

    [​IMG]
    Dalıcılığın Tarihçesi:

    Bilinmeyenin çekiciliği, doğayı tanıma ve karşı koyma isteği, ekonomik, ticari ve askeri nedenler sonucu insanoğlu sualtını keşfetmek ihtiyacı hissetmiştir.

    Nefes tutularak yapılan dalışların kökeni tarih sayfaları içinde kaybolmuşsa da ilk insanların yiyecek temini için daldıkları bilim adamlarınca tespit edilmiştir. Ticari olarak inci ve sünger için dalışlar günümüzde de devam etmekte, Kore ve Japonya da AMA adı verilen kadın dalgıçlar halen çalışmaktadır.

    Askeri amaçlı dalışlar ise M.Ö. 1194 – 1195 yıllarında Truva savaşları sırasında başlamış olup ilk faaliyetler ise düşman gemilerinin halatlarını kesmek yada gemilerin altında delikler açmaktan ibaretti. Romalılar zamanında ise dalgıçlara karşı gemiler halat yerine zincir kullanmaya başladılar.

    17 ve 18. YY da seyyahlar; Amerika yerlilerinin 30 metrelere kadar dalabildiklerini sabahtan akşama kadar onlarca kez dalış yaptıklarını gözlemlemişlerdir.
    Temel Dalış Malzemeleri

    ABC Malzeme
    Gerek nefes tutularak gerekse de SCUBA ile yapılan dalışlarda kullanılan en temel malzeme Maske, Snorkel ve Palettir. Bu temel donanıma ABC adı verilir.

    MASKE : Ortamdaki ışık objelerden yansıyarak gözbebeğimizden geçerek gözün arka tarafındaki retina üzerinde objenin şeklini düşürür. Böylece görme gerçekleşir. Bu sistem odak noktaları ışığın havadaki kırılma indeksine göre düzenlenmiştir.

    Su, havaya göre çok daha yoğun bir ortamdır. Işığın sudaki kırılma indeksi havaya göre farklı olmasından dolayı objenin şekli tam olarak retina tabakası üzerine düşmez ve bulanık bir görüntü oluşur. Maske, daha doğrusu maskenin camı ile göz arasındaki hava sayesinde net bir görüş sağlanır.

    Maskede Aranılacak Özellikler :
    1-) [B]Maskesiz yaklaşık 170 derecelik bir görüş açısına sahipken, [B]maske ile bu açı 140 derece civarına düşer. [B]Maske seçerken görüş açımızı daha fazla daraltmayacak bir maske tercih edilmelidir.
    2-) [B]Maskenin iç hacmi küçük ve burnu da içerisine alacak şekilde olmalıdır. Yüzücü gözlükleri burunu dışarıda bıraktığından dalış için uygun değildirler.
    3-) [B]Maskenin camı ısıl işlemde geçirilmiş yani [B]Tempered cam olmalıdır.
    4-) [B]Maskenin kayışları çift bantlı kolay ayarlanabilir ve tercihen oynar başlıklı olmalıdır.
    5-) Yüz yapısına uygun olmalıdır. [B]Maske seçiminde dikkat edilmesi gereken en önemli konu, [B]maskenin kayışlarını kafamıza geçirmeden masaaai yüzümüze yerleştirip burnumuzdan nefes çekerek içindeki havayı boşalttığımızda yüzümüzde vakumlanıp durması gerekir. Nefes çekmeye devam ettikçe hava gelmemesi gerekir. [B]Maske bu konumdayken düşüyor ya da hava gelmeye devam ediyorsa bu [B]maskenin yüzümüze uygun olmadığı anlamına gelir. Hava geçen yerden [B]dalış esnasında su da geçeceğinden [B]dalışta [B]maskemiz su alacaktır.
    6-) Numaralı gözlük kullanan [B]dalıcılar (miyop) özellikle 1.5 – 2 numaradan sonra optik cam kullanma ihtiyacı duyabilirler. Çift camlı olarak adlandırılan maskelere genellikle optik cam takılabilir. Ama üretici firmanın her çift camlı modeline de optik cam uymayabilir. [B]Maske satın alınırken satıcıdan onay alınması gereklidir. Lens de kullanılabilir ancak geçirgen ve yumuşak lensler tercih edilmelidir. Göz bebeği ile lens arasında hava kalmamalıdır. Sakınca ve risklerinden dolayı lens kullanımı tavsiye edilmez.
    7-) [B]Maskenin yüze temas eden kısmı tercihen silikon olmalıdır. Silikon malzemeler şeffaf, siyah ve aaaalflex renklerde olabilir.

    Yeni [B]maskelerde yaşanan en önemli problem ise buğu yapmalarıdır. Bu sorun en pratik olarak maskenin iç tarafındaki cama tükürülüp, ovalanarak ve suda çalkalanarak çözülür. Piyasada satılan buğu önleyici sprey yada sıvılar yeni [B]maskelerde bazen yeterli olmayabilir. Bir diğer çözüm yolu ise [B]maskenin iç taraftaki camının üzerine beyaz diş macunu sürülüp iyice sıvanır, [B]dalış yapılacak günü sabahında ise maskedeki diş macunlarını yıkamak başlangıçta oluşacak buğu problemini en aza indirecektir.

    [COLOR=#ffffff][B]SNORKEL :[/B] Bir [B]dalıcının kafasını suyun üzerinde tutarak uzun mesafeler yüzmesi oldukça yorucudur. Ayrıca, su yüzeyinde [B]maske ile dibi seyrederken nefes almak için sürekli kafamızı dışarı çıkartmak zorunda kalırız. Bu nedenle kafamızı sudan çıkartmadan nefes almamızı sağlayan ağız kısmında diş ve dudaklarımızla tutabileceğimiz [B]MAPS adı verilen bir parça bulunan [B]J şeklindeki borulara [B]SNORKEL adı verilir. [B]SCUBA [B]dalıcısının [B]snorkeli olması; [B]dalışnoktasına satıhtan yüzmek, [B]dalış çıkışında tekneye yada kıyıya yüzmek için gereklidir.

    [B]Snorkel Seçiminde Aranılacak Özellikler :
    Çeşitli [B]snorkel tiplerine rastlamak mümkün olup, körüklü, subaplı, dalga kıranlı gibi tipler mevcuttur. Ancak, tercih edilmesi gereken hiçbir ilave özelliği olmayan [B]J şeklinde borudur. [B]Snorkel ile dalış yaptığımızda borunu içerisine su dolacağından yüzeye çıkınca hemen nefes almamız mümkün olmaz. Yapılması gereken ciğerimizde mevcut havayı ağzımızdan kuvvetlice dışarı üfleyerek yunuslar gibi borunun içindeki suyu hava tazyikiyle dışarı püskürtmeliyiz. Bu sayede borudaki su tahliye olacağından ağız yoluyla tekrar nefes almamız mümkün olacaktır. Subaplı tiplerde ise borudaki suyun ağırlığından ötürü daha az hava üfleyerek suyu kolayca tahliye etmek mümkündür. Ancak, bu tip [B]snorkeller pahalı oluşları ve kolay arıza yapabilmeleri nedeniyle pek tercih edilmemelidir.

    Sanılanın aksine [B]snorkel borusunun uzun olması avantajdan çok dezavantaj getirir. Ciğerlerimizin çalışma basıncı suyun 50 cm. altında vücudumuza etki eden ortam basıncını yenemez. Ayrıca. İç çapı çok büyük, boyu uzun [B]snorkeller de verdiğimiz nefes borunun içerisinden yeteri kadar tahliye olmayacağından biriken karbondioksit tekrar nefes aldığımız havayı kirletecek ve karbondioksit zehirlenmesine yol açacaktır. Buna göre [B]snorkel :

    1-) 30 – 45 cm. boyunda olmalıdır.
    2-) [B]Snorkel borusunda çap değişimine neden olan ekler olmamalıdır.
    3-) Ağza iyi oturmalıdır.
    4-) [B]Maskeye bağlantı parçası olmalıdır.

    [COLOR=#ffffff][B]PALET :[/B] Sualtında ve yüzeyde [B]dalıcılar sürtünme kat sayısı yüksek malzemeler kullanmak zorunda olduğundan yüzebilmek için [B]palet kullanmak zorundadırlar. [B]Dalıcının su içerisindeki hareketini sağlayan en önemli araç, bacağın ayak doğrultusunda uzamasını sağlayan [B]palettir. Ayağa oturan kısım ve pala adı verilen uzantısı olan iki kısımdan meydana gelmekle beraber [B]paletleri pala yüzeylerine göre 3’e ayırabiliriz.

    a- Düz yüzlü b- Kanallı c- Off-set

    [B]Düz Yüzlü Paletler : Genellikle tek, çift veya üç değişik malzemenin birlikte kullanılmasıyla üretilirler. Başlangıç aşamasındaki [B]dalıcılar için uygundur. Deneyim arttıkça hız ve manevra kabiliyetine ihtiyaç duyulacağından [B]kanallı paletler yönelmek ihtiyacı doğacaktır. Satıh yüzmelerinde yorucu olabilir.

    [B]Kanallı Paletler : Genellikle [B]tüplü dalış için dizayn edilip tek malzemeli olarak imal edilmişlerdir. Suyun direncini azaltıp, hızı arttırmak için pala kısmına kanal yada kanallar açılmıştır. Kanal yapısı uygun değilse performansı düşürme etkisi yaparlar.

    [B]Off-Set Paletler : Uzun ve geniş palalı olup, [B]apnea da denilen [B]nefesli dalışlarda gerekli olan yüksek hızı sağlarlar. Ancak, [B]SCUBA dalışlarında hareket serbestliğini kısıtlayacağından pek tercih edilmezler. Uzun palalı [B]paletler kramplara neden olabilirler.

    Ayrıca [B]paletleri açık ve kapalı tip olmak üzere ikiye ayırabiliriz. Kapalı [B]paletler daha ucuz ve çoğunlukla hafif, kolay kullanımlıdırlar. Soğuktan korunmak için[B]dalıcılar patik giymeleri gerekir, kolay giyilebilmesi için fermuarlı, kıyıda veya teknede yürürken zarar görmemek için tabanlı patiklerin tercih edilmesi faydalıdır, kapalı [B]paletler çıplak ayağa giyilmesi gerektiğinden tabanlı patikle giyilemezler. Bu durumda da açık tip [B]palet kullanılması gereklidir. Kapalı[B]paletler [B]tüplü dalış için dizayn edilmiş daha performanslı [B]paletlerdir. Pahalı olmaları ve patik maliyeti getirmeleri dezavantajlarıdır.

    [COLOR=#ffffff][B]AĞIRLIK KEMERİ :[/B] Sualtında kullandığımız malzeme ve ekipman özellikle elbise nedeniyle batabilmek için [B]kemer ve kurşun ağırlık kullanmamız gerekir. Ağırlığın miktarı için vücut ağırlığımızın % 10’u (+/- 2 kg) kadarı uygun olacaktır.[B]

    Dalış Sporunun Türleri (Amaca Göre) :
    1- Ticari Dalgıçlık
    2- Teknik/Bilimsel Dalgıçlık
    3- Rekreasyonel (Eğlence/Hobi Amaçlı) Dalgıçlık[/B][/B][/COLOR][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/COLOR][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/COLOR][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B]
     
  2. d

    darkness_quenCh Yeni Üye

    Serbest Dalış:
    İnsanın inanılması güç derinliklere nefesini tutarak daldığı serbest dalış sporunun tarihi çok eskilere dayanır.

    Sualtı avcılığı ile insanların geçimini sürdürmeleri amacıyla başlayan bu spor sualtı avcılığının çok ötesine geçip günümüzde limitlerini keşfetmek isteyen bir grup serbest dalıcı tarafından ayrı bir boyut kazanmıştır.

    Sualtında sınırlarını zorlayan ve bu olağanüstü derinliklere inmeyi başaran dalgıçlar, ayni balina ve yunuslarda gerçeklesen, basınç altında vücudun çökmesini engelleyen eşsiz bazı adaptasyonları yaşıyorlar.

    Prensipte iyi bir serbest dalıcı olmak kişinin vücuduna oksijensiz veya çok düşük seviyede oksijen ile çalışmayı öğretebilmesi anlamına geliyor.

    1- Antrenman :
    Serbest dalışta, birçok diğer antrenman gibi, vücudumuza ve beynimize oksijensiz çalışmayı öğretmek çok uzun zaman alabilir.

    Bu nedenle, bu süreç çok yavaş ve kontrollü bir şekilde, kesinlikle aceleye getirmeden, kendimizi vücudun doğal olarak kaldırabileceğinin üstünde bir çalışmaya zorlamadan yapılmalıdır.

    Antrenman için çok mükemmel bir araç yüzme havuzudur. Havuzda sualtında nefes almadan kontrollü süreler ve mesafeler ile yüzebiliyoruz. Kişi önce kendini çok rahat hissederek sualtında yüzebileceği bir mesafeye karar vermeli daha sonra bu mesafeyi çok rahat şartlar altında yüzmelidir.

    Serbest dalıcının çok fazla oksijen harcanmasına neden olan büyük kaslara değil, güçlü kaslara sahip olması gereklidir.

    2- Antrenmanınızı Planlamak:
    Bu serbest dalışın belki de en ilginç kısmı, ideal olan profesyonel bir antrenöre sahip olup, bu kişinin sporcuyu yakından izlemesi ve bu kişiyi tanımlayan tüm özellikleri göz önünde bulundurarak onun için özel bir antrenman planlamasıdır.

    Haftada 5 gün antrenman yapabilecek kişiler için bunun 3 gününün havuz çalışması 2’sinin ağırlık çalışması olmasını tavsiye ederim.

    Haftanın kalan iki günü dinlenme için ayrılmalıdır. Havuz ve ağırlık antrenmanları ardışık günlerde yapılmamalıdır. Bir havuz çalışması için ideal süre en az 45 en fazla 90 dakikadır. Ağırlık çalışması için ise en az 30 en fazla 60 dakikadır.

    3- Bir Dalış Denemesi Yapmak :
    Önce kendinize kolay bir hedef belirleyin, herhangi bir derinlik, örneğin boyunuzun dörtte biri veya yaşınız, vs. yani 24 yaşında ve 1.60 boyunda iseniz 40 metre veya 24 metre’ye dalmayı seçebilirsiniz veya hangisi rahat geliyorsa.

    Eğer bu rakamlar da uygun gelmiyorsa, kendinizi rahat hissedeceğiniz bir derinlik belirleyin. Hedefinizi belirledikten sonra başlangıçta ulaşmak istediğiniz her 10 metre için 4 haftalık bir antrenman yapmalısınız ve dalmayı hedeflediğiniz derinliğin en az 2,5 katı bir yatay mesafeye havuzda dipten yüzerek ulaşabilmiş olmalısınız.

    Yani eğer 24 metreye dalmak istiyorsanız 9-10 hafta kadar antrenman yapmalı ve havuzda en az 60 metre gibi bir mesafeye ulaşmış olmanız gerekir.

    4- Güvenlik :
    Her havuza gidişinizde yanınızda bir antrenman partneri bulunmalıdır. Sualtında yüzme antrenmanı yaptığınızda size dikkat edebilecek birisi.

    Daldığınız zamanlarda yanınıza her zaman için dalış eşleri bulunmalıdır. İyi eğitim almış bir tüplü dalıcı her 10-15 metrede bir yerleştirilmeli ve bir acil durum halinde nasıl müdahale etmeleri gerektiğini bilmelidir.

    Her zaman için bir başka serbest dalıcı yüzeyde size yardim etmek üzere hazır bulunmalıdır.

    Serbest dalıcıların en sık karşılaştıkları problem bayılma, bu durumda dalıcı beyne yeterli miktarda oksijen gitmemesinden dolayı bilincini kaybediyor. Eğer bu kişiye hızlı ve doğru bir şekilde müdahale edilirse hayatı kurtarılabilir fakat müdahale edilmezse çoğu bayılmalar ölümle sonuçlanır.
     
  3. s

    sheryy Yeni Üye

    Güvenli Dalışın Kuralları:

    1- Dalmak için fiziksel ve ruhsal olarak sağlıklı olun. Kendinizi iyi hissetmiyorsanız asla dalış yapmayın.

    2- Dalış yeri hakkında iyi bir bilgiye sahip olun yada yöreyi tanıyanlardan bilgi alın.

    3- Aldığınız dalış eğitimi ve deneyiminize uygun dalış aktivitelerine katılın.

    4- Düzenli bakım yapılan ve tam çalışan ekipman kullanın.

    5- Dalış amirinin direktiflerini dinleyin ve uyarılarına karşı saygılı olun.

    6- Dalışlarınızı dalış arkadaşınızla birlikte planlayın ve mutlaka dalışlarınızı kaydedin.

    7- Dalış planınızı uygulayın ve dalış tablolarını iyi kullanın.

    8- Doğru çıkış hızını kullanın (10m/dk).

    9- Doğru yüzerlik sağlayın.

    10- Düzenli nefes alma şekli sağlayın.

    11- Dalıştan önce hiperventilasyona neden olacak fazla egzersizden kaçının.

    12- Çıkış noktanıza rezerv hava kullanmadan ulaşabilmek için dalışınızı planlayın.

    13- Yüzeyde destek sağlamak amacıyla tekne, şamandıra ya da buna benzer ekipman bulundurun.

    14- İleri eğitim ve pratik yaparak becerilerinizi ve yeteneklerinizi geliştirin.

    15- Dalışa bir süre ara verdikten sonra tekrar başlamadan önce, bilgi ve becerilerinizi kontrolü yeniden gözden geçirin.
     
  4. cemre

    cemre Yeni Üye

    Google dan beklenen bir logo idi bence bu dalış sporuna daha çok ehemmiyet vermek gerekiyor.
     
  5. d

    denizz Yeni Üye

    Bende hala eski google logosu var hani yenisi nerede?
     
  6. f

    fatma Yeni Üye

    10dk içinde yenisi çıkar canımcım
     
Kutucuğu Tıklayın:
Taslak kaydedildi Taslak silindi
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş