Halit Refiğ Biyografi-Halit Refiğ Kimdir?

Konu, 'Önemli Kişilerin Biyografileri' kısmında Almira tarafından paylaşıldı.

  1. A

    Almira Yeni Üye

    Halit Refiğ[/b]



    1934 yılında İzmir�de doğdu. Robert Kolej'de okudu. 1956 yılında dergi ve sinema yazıları yazmaya başladı. 1957 yılında Atıf Yılmaz'ın asistanlığını yaparak Gerçeğin Değişkenliği /Kemal Tahir adlı kitapları var.



    Önemli filmleri: Şafak Bekçileri (1963) Kurtar Beni (1987).



    HAKKINDA YAZILANLAR



    Ulusal Sinema Kavgacısı: Halit Refiğ

    Mahmut Çetin mcetin@biyografi.net



    Halit Refiğ�in fikir ekseni



    Türkiye�de edebi akımlar gibi faydalı sayılabilir.



    Türk Sineması�nda tiyatro etkisinde sinema (Muhsin Ertuğrul dönemi) ve Yeşilçam Sineması (1950�den 1970�lere) dönemlerinden sonra Milli Sinema ve Devrimci Sinema akımları gibi.



    Ulusal Sinema Akımı�nın fikri zemini Halit Refiğ sinemasının eksenini oluşturur. Buna göre konular şöyle sıralanabilir:

    1)Doğu İslam ve Batı hıristiyan toplumlarının farklı değişme çizgilerinin mukayesesi.

    2)Medeniyetlere göre estetik tezahür ve doğu-batı sanatlarındaki şekillenme.

    3)Aydın yabancılaşması ve batılılaşmanın seyri.

    4)Türk Sineması bir çeşit halk sanatıdır.



    Ulusal Sinema Kavgası�nın ele aldığı konulardan birincisi son ikiyüz yıl gösterilen bütün çabalara rağmen daha halen egemen bir sanayi sınıfı yetiştirememiş olan Türk toplumunun sanatları ve estetik anlayışı arasında bir fark bulunmalıdır herhalde.



    Eserin ikinci önemli problematiğibireyin dramı üzerine kurulmuştur. Geleneksel ve klasik Türk sanatlarında (yani ister halk ister saray sanatı olsun) fert önemli rol oynamaz. Önemli olan toplumun içinden temsilci tiplerin tasviri ve kamusal bilinçtir.�



    Ulusal Sinema Kavgası üçüncü ana mesele olarak daha sonra ekonomik bağımsızlığın ve neticede siyasal egemenliğin kaybına giden bir yol olduğunu anlatmaya çalışıyoruz.�



    Refiğ�in en önemli tespitlerinden biri Türk Sinemasının bir halk sanatı olduğudur. Refiğ�e göre beyazperdeye taşınmasından başka bir şey değildir.



    1950 sonrasında gelişen �..Yeşilçam sinemasısinemanın halka açılışı ve ulusal özellikler taşımaya başlaması bakımından sinema tarihimizde ileri ve olumlu bir adımdır.�



    Halit Refiğ onun desteğinden mahrum kalmaktadır.(2)

    KAYNAKLAR

    (1)Ulusal Sinema Kavgası Halit Refiğ Hareket Y. İstanbul 1971

    (2)İslam Sanatının Yeniden Teşekkülü Mahmut Çetin Adım Y. İstanbul 1991 sf.122-125





    XXX



    Düşünür Sinemacı: Halit Refiğ

    Mahmut Çetin mcetin@biyografi.net





    Halit Refiğ Türk Sineması�nda haklı ve onurlu bir seçkinliğe sahiptir. Onun çabaları yerli düşünceye bir katkıdır ve Türk Milliyetçilerinin tabii olarak faydalanacağı bir isimdir.



    Doğu Batı ve Türkiye



    Halit Refiğ bu eserinde çoğunluktaki yoksulların oluşturduğu yeni bir Kuzey-Güney bölünmesi ile karşı karşıyadır. Amerika bu durumda Rio'da açıkça aczini ortaya koymuştur. Böylece yeni bir dünya düzeni için örnek ve önder olmaktan çıkmıştır.�(1)



    Gerçeğin Değişkenliği



    "Batı-Doğu çatışması binlerce yıldır sürüp durur şimdiye kadar yürütmeye çabaladığımız anlayışta ve biçimde Batılılaşma hiçbir faydalı sonuç veremez.(2)





    Halit Refiğ Kimdir ?



    1934 yılında İzmir�de doğdu. Robert Kolej'de okudu. 1956 yılında dergi ve sinema yazıları yazmaya başladı. 1957 yılında Atıf Yılmaz'ın asistanlığını yaparak Gerçeğin Değişkenliği /Kemal Tahir adlı kitapları var.



    Sinema filmleri

    Yasak Aşk Kurtar Beni

    Son Darbe.





    KAYNAKLAR

    (1)Doğu Nereye Geldik ? Halit Refiğ Ufuk Kitapları İstanbul 2002

    (2)Gerçeğin Değişkenliği / Kemal Tahir Halit Refiğ Ufuk Kitapları İstanbul 2000
     
  2. H

    Hoca Yeni Üye

    yurt dışında bir festivale davet edilen ilk türk yönetmenidir. 1963 moskova film festivali'ne şehirdeki yabancı filmiyle katılmıştır.
     
Kutucuğu Tıklayın:
Taslak kaydedildi Taslak silindi
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş