Dikkat eksikliği ve hiperkativite bozukluğu

Konu, 'Psikoloji' kısmında Almira tarafından paylaşıldı.

  1. A

    Almira Yeni Üye

    1. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Nedir?

    Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) nun temel özelliği engellemeye yönelik denetim eksikliği nedeniyle davranışlarda ya da bilişte ortaya çıkan ataklık ve aşırı hareketliliktir.

    Bunun sonucu olarak çocukta gelişimsel olarak aşağıdaki 3 temel sorun ortaya çıkmaktadır:

    Kısa dikkat süresi

    Yetersiz dürtü kontrolü

    Aşırı hareketlilik

    Tanı düzenli öğrenim için gerekli dikkat süresi ve yoğunlaşmasının gelişmesinin beklendiği ilkokul yıllarında konulmaktadır. DEHB nüfusun yaklaşık %3-6’sında gözlenir. Erkek / Kız oranı 3/1 ‘dir.

    2. DEHB’nun en sık belirtileri nelerdir? Aşırı hareketlilik

    Yerinde oturmada güçlük

    Çok konuşma

    Dikkatini sürdürmede güçlük

    Dikkatin kolay dağılması

    Sıklıkla bir şeyler kaybetme

    Sınıfta sorulara sırasını beklemeden cevap verme

    Yönergeleri takip etmede güçlük

    Sessizce oynamada güçlük

    Oyunlarda sırasını beklemekte güçlük

    Bir etkinlikten diğer etkinliğe kayma

    Sıklıkla araya girme sözünü kesme

    Sıklıkla ne söylendiğini dinlememe

    Tehlikeli etkinliklerle uğraşma

    3. Nasıl DEHB tanısı konur?

    Tanı koyarken 2 ana yaklaşım var:

    DSM-IV (APA ABD)

    ICD-10 (WHO Avrupa)

    ICD-10 öncelikle dikkat üzerine yoğunlaşmaktadır. Tanıda DSM-IV kriterleri daha sık kullanılmaktadır.

    DSM-IV kriterlerine göre DEHB’nun 3 tipi vardır:

    Dikkat eksikliği baskın tip

    Kombine tip

    Aşırı hareketlilik ve impulsivite baskın tip

    Tanı için gözlenen belirtilerin ev ve okul gibi en az İKİ ORTAMDA gözlenmesi gereklidir.

    4. DEHB bir hastalık olarak düşünüle bilinir mi?

    Evrimsel görüşe göre DEHB bir kişilik tipi veya başa çıkma şeklidir. DEHB olanlar farklıdır fakat hasta değildir şeklinde varsayılmaktadır.

    5. Yeni bir hastalık mı?

    Hayır tıbbi literatürde yüzyıldan daha öncesinde saptanmıştır. Ünlü Alman öykü yazarı Hoffman çocuklar için yazdığı bir şiirde DEHB olan bir çocuğu tanımlamaktadır.

    6. Başka hangi isimlerle bilinir?

    Minimal beyin disfonksiyonu (MBD) ve hiperaktivite.

    7. Nedenleri (etiyoloji) nelerdir?

    Kanıtlanmış kesin bir neden gösterilemiyor. Bazı olası nedenler şunlardır:

    Genetik nedenler

    Beyin hasarı

    Nörotransmitterler

    Gıda ve katkı maddeleri

    Psikososyal etkenler

    8. Genetik etiyolojiyi açıklar mısınız.

    Şu anda en fazla kabul gören varsayımdır. Frajil-X çok düşük doğum ağırlıklı çocuklar ve daha seyrek olarak ta genetik kökenli tiroid bozuklukları gibi durumla DEHB belirtileri gösterirler. Ancak böylesi olgular tüm DEHB olan çocukların çok küçük bir bölümünü oluşturmaktadır.

    Genetik çalışmalarda fakat araştırmalar sürmektedir. DEHB ve Tourette Bozukluğu olan çocuklar ve aileleri ile yapılan bir çalışmada genetik geçişin serotonin :):):):)bolizması ile ilgili gen ile yarı resesif yarı dominant olarak geçebileceği ileri sürülmüştür.

    9. Beyin Hasarı etiyolojisini açıklar mısınız.

    Perinatal dönemde gizli ya da açık minimal derecede MSS (merkezi sinir sistemi) hasarı olduğu belirtilmektedir. Bu hasara yol açan toksik mekanik ve dolaşımla ilgili nedenler olabileceği gibi MSS’yi etkileyen enfeksiyonlar da söz konusu olabilir. Silik nörolojik belirtiler ve daha az olmakla birlikte bazı öğrenme bozukluklarının olması ve özgün olmayan EEG bozuklukları ve epilepsi gelişme olasılığının normalden daha yüksek olması bu hasarı kanıtlar niteliktedir.

    Davranım bozukluğu bu çocuklarda MSS’nin olgunlaşmasındaki gecikmeyi gösterebileceği kabul edilmektedir.

    DEHB olan çocuklarda silik nörolojik bulgular sık görülmektedir. Çocukların önemli bir bölümünde MSS’de yapısal hasara ilişkin bir belirti yoktur. BBT sonuçları tutarsızdır. Korpus kallosumun iki ön bölgesi olan rostrum ve rostral cismi DEHB olan çocuklarda kontrollerden belirgin derecede küçük bulunmuştur. Bu bulgular DEHB’nda frontal lob gelişimi ve işlevinde bozukluk olduğu kuramını desteklemiştir. Korpus kallosumun splenial bölgesinin normal gelişim gösteren kontrollerden daha küçük olması dikkatsizliği açıklayabileceği ileri sürülmektedir. DEHB’de temel eksikliğin dürtülerin engellenmesindeki zorluk olduğu duyu ve motor bölgelerde ise artma olduğu gözlenmiştir. PET çalışmalarında DEHB olan çocukların frontal loblarında beyin kan akımı ve :):):):)bolik hızda azalma olduğu gözlenmiştir. Nörofizyolojik çalışmalarda frontal lobun daha alt merkezleri baskılayıcı etkisinin bozulduğu ya da olmadığı ve retiküler aktive edici sistemin dikkat merkezi üzerindeki etkisinin azalmasından söz edilmektedir.

    Nörobiyolojik beyin farklılıkları: Zametkin’sin 1990 çalışmaları ve çoğu çalışmalarda frontal lobda deprese aktivite ileri sürülmektedir. Şimdiki teorilerden birinde “alınan mesajları durdurmada ve sıraya koymada” problem yaşamayla ilgili görülmektedir.

    10. Nörotransmitterler ile ilgili varsayımlar nelerdir?

    Tedavide kullanılan ilaçların etkilerinden yola çıkarak nörotransmitterler de irdelenmektedir. En sık kullanılan ilaçlar olan amfetaminler hem dopamin hem de norepinefrini etkilediğinden her iki sistemde de işlev bozukluğu olabileceği ileri sürülmüştür. Ancak genelde süreçten sorumlu tek bir nörotransmitter belirlenememiştir.

    11. DEHB’nu etkileyen Psikososyal etkenler nelerdir?

    Bozukluğun gelişmesinde temel bir etkiden çok hazırlayıcı ve ortaya çıkışını hızlandırıcı etkilerden söz edilebilir. Bozukluğu olan çocukların sıklıkla parçalanmış ailelerden geldiği bunun uzun süre duygusal yoksunlukla ilişkili olabileceği ileri sürülmüştür.

    12. DEHB için Riskleri özetler misiniz:

    Annenin gebelik öncesi ya da gebelik sırasındaki: tıbbi durumu

    duygusal zorluğu

    sigara içmesi

    alkol alması

    doğum komplikasyonları

    Çocuğun öyküsünde:

    orta derecede kafa travması (belirgin ilişki)

    gelişmede gecikme

    öfke nöbetleri

    enürezis

    tikler

    düşük doğum ağırlığı

    13. Uzun süreli gidişi nasıldır?

    Geçmişte DEHB’nun zaman içinde azalarak ergenlik döneminde iyileştiğine inanılırdı. İzlem çalışmalarında bunun doğru olmadığı görülmüştür. Bozuklukta 3 gidişten söz edilmektedir:

    Gelişimsel gecikme (developmental delay) (%30): Genç erişkinliğin erken döneminde belirtilerin kaybolduğu gruptur.

    Devamlılık (continual display) (%40): Belirtiler çeşitli sosyal ve duygusal güçlüklerle erişkin dönemde de sürer.

    Gelişimsel bozulma (developmental decay) (%30): DEHB bulguları yanı sıra alkolizm madde kullanımı ve antisosyal kişilik bozukluğu gibi psikopatolojilerinin oluştuğu gruptur. Bu kötü gidişin en güçlü belirleyicisi çocukluk döneminde DEHB’na komorbid olarak davranım bozukluğunun olması ve aile içi çatışmaların olmasıdır.

    Hiperaktivite yaşla birlikte azalmakta genellikle 12 ile 20 yaşlar arasında görüldüğü bildirilmektedir. Ancak olguların önemli bir bölümünde bozukluk kısmi remüsyona girmekte ve duygu durum bozuklukları ile antisosyal ve diğer kişilik bozukluklarının ortaya çıkışı kolaylaşmaktadır. Öğrenme sorunları sıklıkla sürmektedir.

    14. DEHB ile komorbidite gösteren bozukluklar var mıdır?

    Evet.:

    Davranım bozukluğu %30-50

    Karşı gelme bozukluğu %50

    Mental retardasyon; Metilfenidat (MPH)’dan zeka düzeyi düştükçe faydalanma azalır.

    Otizm: MPH stereotipik hareketlerde artış yapabilir. Yüksek işlevli olguların faydalandığı düşünülmektedir.

    Tourette sendromu (DEHB’luların %20’si tik bozukluğuna tik bozukluklarının ise %40-60’ı DEHB’una sahiptir).

    Fragil-X (%73 DEHB)

    Öğrenme bozuklukları

    15. Ayırıcı tanıda nelere dikkat etmeliyiz?

    3 yaşından küçük çocuklarda yoksa normalde tam olarak gelişmemiş sinir sisteminin klinik görünümüne mi bağlı olduğunun ayırımını yapmak oldukça güçtür.

    Öğrenme bozuklukları

    Zeka geriliği

    Davranım bozukluğu

    Yaygın anksiyete bozukluğu

    Bipolar bozukluk

    16. DEHB için tedaviler var mıdır?

    Basit bir tedavisi yoktur. Multi-modal yaklaşımlar içerir:

    Tıbbi tedavi

    Anne-baba eğitimi

    Davranış terapileri

    Özel eğitim ortamı

    Diyet araştırmaları

    17. İlaca karşı olanlar var mı?

    Non-drug kimyasal Pycnogenol etkinliği hakkında yeterli araştırma yok.

    Diyet girişimi (Kesin bilimsel kanıt yok)

    Mega-vitamin ve mineral desteği (yüksek doz) (Kesin kanıt yok)

    Anti-Motion Sickness medikasyon: Bunu ileri sürenler DEHB ile iç kulak arasında ilişkiyi ileri sürmektedir (Kesin bilimsel kanıt yok).

    Candida Yeast (mayası): Bu görüşe inananlar mayalar tarafından oluşturulan toksinlerin arttığı ve bağışıklık sistemini zayıflatarak DEHB benzeri mental problemlere yol açtığını iddia etmektedirler (Kesin bilimsel kanıt yok).

    EEG Biofeedback: Bu görüşü ileri sürenler dikkatin sürdürülmesi için beyin-dalga aktivitesinin artırılması alıştırmaları yapmaktadırlar (Kesin bilimsel kanıt yok).

    Optometrik görme çalışmaları: Öğrenme bozuklularındaki okumanın görsel problemlerle ilişkili olduğu ileri sürmektedirler (Kesin bilimsel kanıt yok).

    18. Diyet davranışlar üzerinde etkili midir?

    Bazı çocuklarda faydalı olmaktadır. Bazı çalışmalarda Feingold diyetinin etkinliği gösterilmiştir (suni boyasız belli koruyucuları olmayan). Bazı kişilerde salisilatların alınmamasını önermektedir.
     
  2. A

    Almira Yeni Üye

    1. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Nedir[​IMG]

    Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) nun temel özelliği[​IMG] engellemeye yönelik denetim eksikliği nedeniyle davranışlarda ya da bilişte ortaya çıkan ataklık ve aşırı hareketliliktir.

    Bunun sonucu olarak çocukta gelişimsel olarak aşağıdaki 3 temel sorun ortaya çıkmaktadır:

    Kısa dikkat süresi

    Yetersiz dürtü kontrolü

    Aşırı hareketlilik

    Tanı düzenli öğrenim için gerekli dikkat süresi ve yoğunlaşmasının gelişmesinin beklendiği ilkokul yıllarında konulmaktadır. DEHB nüfusun yaklaşık %3-6’sında gözlenir. Erkek / Kız oranı 3/1 ‘dir.

    2. DEHB’nun en sık belirtileri nelerdir[​IMG] Aşırı hareketlilik

    Yerinde oturmada güçlük

    Çok konuşma

    Dikkatini sürdürmede güçlük

    Dikkatin kolay dağılması

    Sıklıkla bir şeyler kaybetme

    Sınıfta sorulara sırasını beklemeden cevap verme

    Yönergeleri takip etmede güçlük

    Sessizce oynamada güçlük

    Oyunlarda sırasını beklemekte güçlük

    Bir etkinlikten diğer etkinliğe kayma

    Sıklıkla araya girme[​IMG] sözünü kesme

    Sıklıkla ne söylendiğini dinlememe

    Tehlikeli etkinliklerle uğraşma

    3. Nasıl DEHB tanısı konur[​IMG]

    Tanı koyarken 2 ana yaklaşım var:

    DSM-IV (APA[​IMG] ABD)

    ICD-10 (WHO[​IMG] Avrupa)

    ICD-10 öncelikle dikkat üzerine yoğunlaşmaktadır. Tanıda DSM-IV kriterleri daha sık kullanılmaktadır.

    DSM-IV kriterlerine göre DEHB’nun 3 tipi vardır:

    Dikkat eksikliği baskın tip

    Kombine tip

    Aşırı hareketlilik ve impulsivite baskın tip

    Tanı için gözlenen belirtilerin ev ve okul gibi en az İKİ ORTAMDA gözlenmesi gereklidir.

    4. DEHB bir hastalık olarak düşünüle bilinir mi[​IMG]

    Evrimsel görüşe göre DEHB bir kişilik tipi veya başa çıkma şeklidir. DEHB olanlar farklıdır fakat hasta değildir şeklinde varsayılmaktadır.

    5. Yeni bir hastalık mı[​IMG]

    Hayır[​IMG] tıbbi literatürde yüzyıldan daha öncesinde saptanmıştır. Ünlü Alman öykü yazarı Hoffman çocuklar için yazdığı bir şiirde DEHB olan bir çocuğu tanımlamaktadır.

    6. Başka hangi isimlerle bilinir[​IMG]

    Minimal beyin disfonksiyonu (MBD) ve hiperaktivite.

    7. Nedenleri (etiyoloji) nelerdir[​IMG]

    Kanıtlanmış kesin bir neden gösterilemiyor. Bazı olası nedenler şunlardır:

    Genetik nedenler

    Beyin hasarı

    Nörotransmitterler

    Gıda ve katkı maddeleri

    Psikososyal etkenler

    8. Genetik etiyolojiyi açıklar mısınız.

    Şu anda en fazla kabul gören varsayımdır. Frajil-X[​IMG] çok düşük doğum ağırlıklı çocuklar ve daha seyrek olarak ta genetik kökenli tiroid bozuklukları gibi durumla DEHB belirtileri gösterirler. Ancak böylesi olgular tüm DEHB olan çocukların çok küçük bir bölümünü oluşturmaktadır.

    Genetik çalışmalarda[​IMG] fakat araştırmalar sürmektedir. DEHB ve Tourette Bozukluğu olan çocuklar ve aileleri ile yapılan bir çalışmada genetik geçişin serotonin :):):):)bolizması ile ilgili gen ile yarı resesif yarı dominant olarak geçebileceği ileri sürülmüştür.

    9. Beyin Hasarı etiyolojisini açıklar mısınız.

    Perinatal dönemde gizli ya da açık minimal derecede MSS (merkezi sinir sistemi) hasarı olduğu belirtilmektedir. Bu hasara yol açan toksik[​IMG] mekanik ve dolaşımla ilgili nedenler olabileceği gibi MSS’yi etkileyen enfeksiyonlar da söz konusu olabilir. Silik nörolojik belirtiler ve daha az olmakla birlikte bazı öğrenme bozukluklarının olması ve özgün olmayan EEG bozuklukları ve epilepsi gelişme olasılığının normalden daha yüksek olması bu hasarı kanıtlar niteliktedir.

    Davranım bozukluğu[​IMG] bu çocuklarda MSS’nin olgunlaşmasındaki gecikmeyi gösterebileceği kabul edilmektedir.

    DEHB olan çocuklarda silik nörolojik bulgular sık görülmektedir. Çocukların önemli bir bölümünde MSS’de yapısal hasara ilişkin bir belirti yoktur. BBT sonuçları tutarsızdır. Korpus kallosumun iki ön bölgesi olan rostrum ve rostral cismi DEHB olan çocuklarda kontrollerden belirgin derecede küçük bulunmuştur. Bu bulgular DEHB’nda frontal lob gelişimi ve işlevinde bozukluk olduğu kuramını desteklemiştir. Korpus kallosumun splenial bölgesinin normal gelişim gösteren kontrollerden daha küçük olması dikkatsizliği açıklayabileceği ileri sürülmektedir. DEHB’de temel eksikliğin dürtülerin engellenmesindeki zorluk olduğu[​IMG] duyu ve motor bölgelerde ise artma olduğu gözlenmiştir. PET çalışmalarında DEHB olan çocukların frontal loblarında beyin kan akımı ve :):):):)bolik hızda azalma olduğu gözlenmiştir. Nörofizyolojik çalışmalarda frontal lobun daha alt merkezleri baskılayıcı etkisinin bozulduğu ya da olmadığı ve retiküler aktive edici sistemin dikkat merkezi üzerindeki etkisinin azalmasından söz edilmektedir.

    Nörobiyolojik beyin farklılıkları: Zametkin’sin 1990 çalışmaları ve çoğu çalışmalarda frontal lobda deprese aktivite ileri sürülmektedir. Şimdiki teorilerden birinde “alınan mesajları durdurmada ve sıraya koymada” problem yaşamayla ilgili görülmektedir.

    10. Nörotransmitterler ile ilgili varsayımlar nelerdir[​IMG]

    Tedavide kullanılan ilaçların etkilerinden yola çıkarak nörotransmitterler de irdelenmektedir. En sık kullanılan ilaçlar olan amfetaminler hem dopamin hem de norepinefrini etkilediğinden her iki sistemde de işlev bozukluğu olabileceği ileri sürülmüştür. Ancak genelde süreçten sorumlu tek bir nörotransmitter belirlenememiştir.

    11. DEHB’nu etkileyen Psikososyal etkenler nelerdir[​IMG]

    Bozukluğun gelişmesinde temel bir etkiden çok hazırlayıcı ve ortaya çıkışını hızlandırıcı etkilerden söz edilebilir. Bozukluğu olan çocukların sıklıkla parçalanmış ailelerden geldiği[​IMG] bunun uzun süre duygusal yoksunlukla ilişkili olabileceği ileri sürülmüştür.

    12. DEHB için Riskleri özetler misiniz:

    Annenin gebelik öncesi ya da gebelik sırasındaki: tıbbi durumu

    duygusal zorluğu

    sigara içmesi

    alkol alması

    doğum komplikasyonları

    Çocuğun öyküsünde:

    orta derecede kafa travması (belirgin ilişki)

    gelişmede gecikme

    öfke nöbetleri

    enürezis

    tikler

    düşük doğum ağırlığı

    13. Uzun süreli gidişi nasıldır[​IMG]

    Geçmişte DEHB’nun zaman içinde azalarak ergenlik döneminde iyileştiğine inanılırdı. İzlem çalışmalarında bunun doğru olmadığı görülmüştür. Bozuklukta 3 gidişten söz edilmektedir:

    Gelişimsel gecikme (developmental delay) (%30): Genç erişkinliğin erken döneminde belirtilerin kaybolduğu gruptur.

    Devamlılık (continual display) (%40): Belirtiler çeşitli sosyal ve duygusal güçlüklerle erişkin dönemde de sürer.

    Gelişimsel bozulma (developmental decay) (%30): DEHB bulguları yanı sıra alkolizm[​IMG] madde kullanımı ve antisosyal kişilik bozukluğu gibi psikopatolojilerinin oluştuğu gruptur. Bu kötü gidişin en güçlü belirleyicisi çocukluk döneminde DEHB’na komorbid olarak davranım bozukluğunun olması ve aile içi çatışmaların olmasıdır.

    Hiperaktivite yaşla birlikte azalmakta[​IMG] genellikle 12 ile 20 yaşlar arasında görüldüğü bildirilmektedir. Ancak olguların önemli bir bölümünde bozukluk kısmi remüsyona girmekte ve duygu durum bozuklukları ile antisosyal ve diğer kişilik bozukluklarının ortaya çıkışı kolaylaşmaktadır. Öğrenme sorunları sıklıkla sürmektedir.

    14. DEHB ile komorbidite gösteren bozukluklar var mıdır[​IMG]

    Evet.:

    Davranım bozukluğu %30-50

    Karşı gelme bozukluğu %50

    Mental retardasyon[​IMG] Metilfenidat (MPH)’dan zeka düzeyi düştükçe faydalanma azalır.

    Otizm: MPH stereotipik hareketlerde artış yapabilir. Yüksek işlevli olguların faydalandığı düşünülmektedir.

    Tourette sendromu (DEHB’luların %20’si tik bozukluğuna[​IMG] tik bozukluklarının ise %40-60’ı DEHB’una sahiptir).

    Fragil-X (%73 DEHB)

    Öğrenme bozuklukları

    15. Ayırıcı tanıda nelere dikkat etmeliyiz[​IMG]

    3 yaşından küçük çocuklarda[​IMG] yoksa normalde tam olarak gelişmemiş sinir sisteminin klinik görünümüne mi bağlı olduğunun ayırımını yapmak oldukça güçtür.

    Öğrenme bozuklukları

    Zeka geriliği

    Davranım bozukluğu

    Yaygın anksiyete bozukluğu

    Bipolar bozukluk

    16. DEHB için tedaviler var mıdır[​IMG]

    Basit bir tedavisi yoktur. Multi-modal yaklaşımlar içerir:

    Tıbbi tedavi

    Anne-baba eğitimi

    Davranış terapileri

    Özel eğitim ortamı

    Diyet araştırmaları

    17. İlaca karşı olanlar var mı[​IMG]

    Non-drug kimyasal Pycnogenol[​IMG] etkinliği hakkında yeterli araştırma yok.

    Diyet girişimi (Kesin bilimsel kanıt yok)

    Mega-vitamin ve mineral desteği (yüksek doz) (Kesin kanıt yok)

    Anti-Motion Sickness medikasyon: Bunu ileri sürenler DEHB ile iç kulak arasında ilişkiyi ileri sürmektedir (Kesin bilimsel kanıt yok).

    Candida Yeast (mayası): Bu görüşe inananlar mayalar tarafından oluşturulan toksinlerin arttığı ve bağışıklık sistemini zayıflatarak DEHB benzeri mental problemlere yol açtığını iddia etmektedirler (Kesin bilimsel kanıt yok).

    EEG Biofeedback: Bu görüşü ileri sürenler dikkatin sürdürülmesi için beyin-dalga aktivitesinin artırılması alıştırmaları yapmaktadırlar (Kesin bilimsel kanıt yok).

    Optometrik görme çalışmaları: Öğrenme bozuklularındaki okumanın görsel problemlerle ilişkili olduğu ileri sürmektedirler (Kesin bilimsel kanıt yok).

    18. Diyet davranışlar üzerinde etkili midir[​IMG]

    Bazı çocuklarda faydalı olmaktadır. Bazı çalışmalarda Feingold diyetinin etkinliği gösterilmiştir (suni boyasız[​IMG] belli koruyucuları olmayan). Bazı kişilerde salisilatların alınmamasını önermektedir.
     
  3. Venom

    Venom Bölüm Yöneticisi

    Kucukken cok hiperaktiftim, ahahaha :D
     
Kutucuğu Tıklayın:
Taslak kaydedildi Taslak silindi
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş