Arama Motorları ve Hukuki Durumları Nelerdir?

Konu, 'Bilgi Deposu' kısmında Abdullah tarafından paylaşıldı.

  1. A

    Abdullah Yeni Üye

    Arama moturu nedir, arama moturu hukuki yapı Arama motoru nedir? Arama motorları bir ya da birkaç kelime veya sözcük tümcesinin, site sahibinin sitesini motora kaydederken girdiği anahtar kelimelere veya sayfalarda bulunan veriler içinden bulunarak arayan kisiye gösterilmesi prensibine sahiptir. Arama motorlarının yaygın kullanımı ve denetim zorluğu, buna kaynaklık eden sitelerce bilinerek ya da bilinmeyerek pek çok hukuki ihlalin yapılmasına neden olmustur. Bu saldırıların ne sekillerde gerçekleşebileceğini listeledim: A) Yanlıs Bilgilendirme: Arama motorları siteler hakkında ve ürünler hakkında bilgi içerir. Yanlıs bilgilendirme yapılması pek çok soruna yol açar. Bu nedenle arama motorlarına bilgi girislerinin denetlenmesi ve yöneticiler tarafından hazırlanmasının, site sahiplerince yapılan kayıtlardan çok daha mantıklı olduğunu düsünüyorum. Zaten birçok sitenin arama motorlarında görünen içeriği de olduğundan fazladır ya da gerçek içerik dısında reklâm yapmaya yöneliktir. Buraya kadar, yani site sahiplerinin kendi sitelerinde olmayan özelliklerini motorlar için aranan anahtar kelime yerine yazmasında bir sakınca yok. Çünkü arama motorları sitenin neyi içerdiğine değil yapılan kayıt sayısının çokluğuna bakar. Peki eğer bu arama motorlarına sizin sitenizle ya da sahsınızla ilgili yanlıs ve ahlak dısı bilgiler konursa ne olacak? B) Reklâm Prensipleri: Arama motorları olusum amaçlarının çok dısına tastı son dönemde. Çünkü en çok ziyaret edilen siteler popüler arama motorları. Herhangi bir sitenin tam adresi aklımızda değilse, bu sitenin aklımızda olan kısmını arama motoruna yazıyoruz, aklımıza gelmeyen diğer tarafını bize sunuyor. Herhangi diğer sitelerden çok daha fazla ziyaretçiye sahip olan bu sistemler, farklı reklâm stratejileri gelistirerek kazançlarını artırmayı deniyorlar. google.com'un baslattığı ve ardından pek çok arama motorunun da uygulamaya koyduğu referans bağlantı projesi kısa zamanda büyük paraların döndüğü kendine has bir piyasa oldu. Peki, pek çok farklı ülkede hizmet veren bu siteler, acaba yapılan reklâmın içerdiği ifadelerin doğruluğunu ve diğer kisilerin menfaatleriyle çatısabilme ihtimalleri görebiliyorlar mı? C) Kisilik Haklarına Müdahale: Arama motorlarına yazılan kelimeler arama çokluğuna göre, site sahiplerine ziyaretçi sağlıyor. En çok aranacak kelimeleri önceden tahmin edebilen site sahipleri, sitelerini bu kelimelerle kaydederek bütün sonuçlarda kendilerini göstermek istiyorlar. Genelde bu kelimeler içinde ise, konusuna göre, ünlü olan kisilerin isimleri yazılıyor. Bazen bu ibareler, gerçek dısı ve soyut kurmacalar üstüne olsa bile kisilik haklarını zedeleyecek boyutta olabiliyor. Peki, anahtar kelime olarak yazılan bu kelime ve cümlelerden kisilik haklarımızın zarara uğradığını düsünüyorsak? D) Haksız Rekabet: Kar oranlarını artırmak isteyen site sahipleri, kayıtlar bir süre sonra milyonlara ulasmaya baslayınca iyi bir formül tutturdular; "para öde-ön sıralara ilerle." Ama herkes ön sıralara ilerlemeyi sitenin ziyaretçi çokluğuna bağlıyordu. Burada bir kargasa doğmaya basladı; kalitesi olamayan bir site nasıl en ön sırada oluyordu? Daha sonra kısa bir dönem için bile olsa, gerçekten iyi hizmet veren sitelerin ziyaretçi sayılarında azalmalar meydana geliyordu. Çünkü iyi hizmet veren siteler arama motorlarında hizmetleri dolayısıyla ön sıralara tırmanmıslardı. Ama simdi belli bir ücret ödeyen tüm hizmet sahipleri en üst sıralarda görünebiliyordu.
     
  2. C

    Compagno Yeni Üye

    Hukuki boyutunu hiç düşünmemiştim.
     
Kutucuğu Tıklayın:
Taslak kaydedildi Taslak silindi
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş