Anahtar Suda Paslanır Mı Deneyi

Konu, 'Eğitim ve Kadın' kısmında Gün Işığı tarafından paylaşıldı.

  1. Gün Işığı

    Gün Işığı Moderatör

    Sizlerle bu yazımda anahtar ile ilgili ilginç bir deney paylaşmak istiyorum. Umarım işinize yarar ve siz de eğitim öğretim süreciniz içerisinde böyle deneyler yaparak çocukların eğlenceli vakit geçirmesini sağlayabilirsiniz.



    Yapılacak Olan Fen ve Doğa Etkinlikleri:


    • DENEY; Anahtar deneyi.

    • GÖZLEM; Çevredeki paslanan materyallerin ve anahtarların gözlenip incelenmesi.


    DENEY


    Deneyin adı: İzlenen anahtar.


    Hedefler: Metalin su içerisinde, nemli bir ortamda paslanıp paslanmadığını, yüzeyinde değişiklik olup olmadığını kavratmak, farklı deneyimler yaşatıp gözlem yapma, sınıflama, tahminde bulunma, deneme, iletişimde bulunma becerilerini kazandırabilmek.


    Malzemeler: Değişik şekillerde ve boyutlarda anahtarlar, kap, su.


    Deneyin Yapılışı: Deney hem açık uçlu sorular sorularak keşfe dayalı hem de talimatlı olarak uygulanmıştır.



    Öncelikle çocuklara; “evimizin kapısını açmamız için ne gerekli?” diye sordum. Çocukların hepsi “anahtar” cevabını verdikten sonra anahtarın hangi maddeden yapıldığını bilip bilmediklerini sordum. Çocukların çoğunluğu demir-metal yanıtını verirken bir kısmı ise kumdan-hamurdan yapılır dedi.


    Kumdan ya da hamurdan nasıl yapıldığını sorduğumda ise biz oyun hamurları ile yapabiliriz, zaten yazında deniz kenarında kumlarla oynarken yapıyoruz yanıtını verdiler.


    Ardından “sizin yaptığınız bu anahtarlar özelliklerini nasıl kaybeder, nasıl şekli bozulur” diye sorduğumda ise biz kendimiz bozarız yeniden yaparız cevabını verdiler.


    Hemen ardından da “ peki demirden-metalden yapılan anahtarlar özelliklerini nasıl kaybeder “diye sordum. Çocuklar biraz düşündükten sonra “çok sıcakta kalırsa demir erir yanıtını verdiler. Bir tanesi de “ben çok güçlüyüm onu eğip kırarım” yanıtını verdi.


    Daha sonra ben çocuklara sınıfa getirdiğim çeşitli anahtarları gösterdim ve çocukların önüne bu anahtarları koyarak incelemelerini istedim. Hepsi merak ile anahtarları inceleyerek “öğretmenim bunlar hangi maddeden yapılıyor, hepsinin şekli farklı, hepsi aynı işlemi yarıyor?” diye sorular sordular. Anahtarların arasında çocukların daha önce hiç görmedikleri eski bir anahtar vardı ve anahtarlar arasında en çok ilgilerini çeken anahtarda bu oldu.


    Hemen ardından çocukların birinden sınıfa su dolu bir kap getirmesini istedim.

    Suyu görür görmez çocuklardan biri “aaaaaa, buldum buldum suyun içinde kalırsa paslanıp çürür, ben bir kere deniz kenarında böyle paslanmış bir demir görmüştüm, çok kötü görünüyordu” diyerek cevap verdi. Çocuklardan beklediğim cevapta tam olarak buydu. Bu tahminde bulunan çocuğa anahtarlardan birini suyun içine atmasını söyledim. Anahtarlardan birini alarak suyun içine atınca diğer bir çocuk “ama paslanmadı ki” dedi. Hemen ardından bir diğer çocuk ise “akıllım, hemen öyle olmaz ki, biraz suyun içinde kalması gerekir” diye benim cevap vermeme fırsat tanımadan arkadaşına cevap verdi.

    Suyun içindeki anahtarımızı gözlemlemek için kutuyu sınıfın bir köşesine kaldırdık. Deney yapılırken çocuklardan biri “suyun içine koyulan her şeyin paslanıp paslanmayacağını” sordu. “Sence paslanır mı?” dediğimde ise “bence paslanır” dedi. O zaman bunu da deneyelim dedim ve aile katılımı olarak velileri de çalışmamızın içine kattım.

    GÖZLEM


    Çocuklara “sınıfımızda, okulumuz da ya da evlerin de paslanan maddeler görüp görmediklerini” sordum. Evde ya da okulda değil de sokakta paslanmış kapılara, çöp tenekelerine rastladıklarını ve bu görüntülerin hiç hoş olmadıklarını söylediler. Ardından “bunların neden paslanabileceğini” sordum ve “yağmur yağınca ıslanıyorlar, kimse de onları kurulamıyor” yanıtını aldım. Daha sonra çocuklardan çevrelerindeki tüm paslanan materyalleri gözlemelerini ve sınıfa gelip bu deneyimlerini arkadaşları ile paylaşmalarını söyledim.


    İkinci bir gözlem çalışması olarak ta evlerindeki ve çevrelerindeki anahtar çeşitlerini inceleyip gözlemlemelerini ve yine bu deneyimlerini arkadaşları ile paylaşmalarını istedim.


    Her hafta bir çocuk sınıfa gelip gözlediklerini, deneyimlerini bizim ile paylaştı.


    Değerlendirme: Deneyi yapmak üzere çocukları bir araya topladığımda hepsi merakla bana bakıyorlardı. Bir önceki çalışma da çok eğlendiğimiz ve farklı şeyler yaparak yaşarak etkinliğimizi sürdürdüğümüz için çok hoşlarına gitmişti.


    Çocuklar paslanma kavramına çok yakın değillerdi ama bu kavramı edinirken hiç zorlanmadılar, aksine çok eğlenerek ve merakla öğrendiler. Zaman zaman bana çeşitli sorular yönelttiler ( suyun içindeki her şey paslanır mı? , paslanan yüzey tekrar eskisi gibi olur mu?).


    Anahtarımızın paslanması uzunca bir zaman aldı, çocuklar sürekli benim yanıma gelip; “öğretmenin anahtarımız paslanmayacak mı?” diye soruyorlardı. Çocuklara her yaptığımız deneyin sonucunu kısa zamanda alabilmemizin mümkün olmadığını, bazı çalışmaların zaman alıp uzun sürdüğünü açıkladım. Açıklamamın ardından yine sabırsızlanmalarına rağmen süreci yakından gözlediler ve en ufak bir değişiklik gözlediklerinde beni haberdar ettiler.


    Çocuklardan yaptığımız deneyi resmetmelerini istediğimde ise hepsi farklı anahtarlar çizerek ne işe yaradığını nereleri açtığını anlattılar (bir çocuk çizdiği anahtarın annesinin kalbini açan anahtar olduğunu söylerken diğer bir çocukta içi para dolu olan bir kasanın anahtarını çizdiğini belirtti).
     
Kutucuğu Tıklayın:
Taslak kaydedildi Taslak silindi
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş