Ahmet haşim edebi kişiliği ve eeserleri

Konu, 'Yazarlarımız' kısmında sare tarafından paylaşıldı.

  1. sare

    sare Yeni Üye

    Ahmet Haşim (d. 1885, Bağdat - ö. 4 Haziran 1933, İstanbul), sembolizmin öncülerinden Türk şair.


    == Yaşamı==Bağdat'ta doğmuştur. Babası mülkiye kaymakamlarından ve Bağdad'ın eski ve bilinen ailelerinden birine mensup Hikmet Bey'dir. Babasının Arabistan vilâyetlerindeki memuriyetleri sebebiyle düzensiz bir ilkokul tahsili gördü. Dil olarak da aynı sebepten sadece Arapça öğrendi.Annesinin ölümü üzerine 12 yaşında babasıyla birlikte İstanbul'a geldi. 1897'de Galatasaray Sultanîsine yatılı olarak verildi. 1907'de mezun olunca Reji İdaresine memur olarak girdi. Bir taraftan da Mekteb-i Hukuk'a devam etti. Birinci Dünya Savaşı'ndaki askerliği (1914 - 1918) sırasında Anadolu'nun çeşitli yerlerini görme fırsatı buldu. 1924'de Paris'e. 1932'de de hastalığı sebebiyle Frankfurt'a gitti. Çeşitli yerlerde memur olarak çalışan Hâşim, daha çok öğretmenlik yaptı. Sanâyi-i Nefise Mektebinde (Güzel Sanatlar Akademisi) mitoloji dersleri hocalığı ve Mülkiye Mektebindeki Fransızca öğretmenliği görevlerine ölünceye kadar devam etti.Hâşim'in sanat ve edebiyata ilgisi Galatasaray Sultanîsinde başlar. Bilinen ilk manzumesi "Leyâl-i Aşkım" 1901'de "Mecmua-i Edebiyye"de yayınlandı. Bu dönemde Muallim Naci, Abdülhak Hâmid, Tevfik Fikret ve Cenab Şahabeddin'in tesiri altında kaldı. Son sınıfta iken Fransız şiirini ve sembolistleri tanıdı. Bundan sonra kendi şahsiyetini gösterdi ve ilk şiirlerini kitaplarına almadı.1905 - 1908 tarihleri arasında yazdığı ve Piyâle kitabına aldığı "Şi'r-i Kamer" serisindeki şiirleri hayal zenginliği, iç ahenkteki kuvvet ve büyük telkin kabiliyeti ile dikkat çekti ve beğenildi.1909'da kurulan Fecr-i Âtî'ye girdi. "Edebiyatı ideolojinin değil, estetiğin emrine vermek" prensibinden hareket eden Fecr-i Âtî grubunun yayın organı Servet-i Fünûn dergisinde şiirler yayınladı ve Servet-i Fünûn - Edebiyat-ı Cedide) topluluğuna yapılan hücumlara makaleleriyle katıldı. 1911'de yayınlanan Göl Saatleri adlı şiirleriyle haklı bir şöhret kazandı. Fecr-i Atî dağıldıktan sonra siyasî ve edebî akımların dışında kendisine has bir şiir ve nesir anlayışının tek temsilcisi olarak kaldı.

    Konu başlıkları




    Edebi kişiliği


    Şiir anlayışını önce Dergâh'ta "Şiirde Mânâ ve Vuzuh" makalesinde, sonra da Piyâle'nin önsözünde "Şiir Hakkında Bazı Mülâhazalar" adıyla açıkladı. Haşim'e göre; şiirin dili "nesir gibi anlaşılmak için değil, fakat duyulmak üzere vücut bulmuş, musiki ile söz arasında, sözden ziyade musikiye yakın"dır. Bu dil bir açıklama vasıtası değil bir telkin vasıtasıdır. Şiirde önemli olan "kelimenin mânâsı değil, cümledeki telaffuz kıymetidir" Şiirin anlam bakımından açık olması gerekmez. "En derin ve en müessir (tesirli) şiir herkesin istediği tarzda anlayacağı" şiirdir. Şiirin doğduğu yer şuuraltıdır. Konu ise sadece terennüm için bir vesiledir.


    Bu şiir anlayışıyla sembolistlerin şiir anlayışı arasında yakınlık bulunmaktadır. Ancak sembolist şiirin esas unsuru olan sembol Hâşim'in şiirlerinde yoktur. Dış âleme ait gözlemlerinin iç âlemde yarattığı izlenimleri aksettiren şiirleri onun empresyonist (izlenimci) şiir anlayışından etkilendiğini göstermektedir.


    Şiirlerinde yalnız aruzu kullandı. Çocukluk anıları, aşk ve tabiat şiirlerine hakim olan temalardır. İçine kapanık ve hassas bir insan olan Hâşim'in şiirlerinde gerçek hayattan uzak, hayalî bir âleme sığınma isteği görülür. 1921 e kadar yazdığı şiirlerinin dili Servet-i Fünûn dilinden farksızdır. Bu tarihten sonra yazdıklarında konuşma diline yaklaştığı görülmektedir. Çeşitli nazım şekillerini denedi; daha çok da serbest müstezatı tercih etti.


    Şiir dışında, nesir alanında fıkra, [deneme], gezi notları ve hatıra türünde yazılan yazıları da vardır. Nesir dili şiirlerinden daha sadedir. Nesirlerinde açık, berrak, nükteli, bazen de alaycı ve iğneleyici bir üslûp kullandı.


    BİR ŞİİRİ


    Merdiven


    Ağır ağır çıkacaksın bu merdivenlerden


    Eteklerinde güneş rengi bir yığın yaprak


    Ve bir zaman bakacaksın semaya ağlayarak



    Sular sarardı yüzün perde perde solmakta


    Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta



    Eğilmiş arza kanar muttasıl kanar güller


    Durur alev alev gibi dallarda kanlı bülbüller


    Sular mı yandı neden tunca benziyor mermer



    Bu bir lisan-ı hafidir ki ruha dolmakta


    Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta
     
  2. I$ık

    I$ık Gümüş Ufağı

    Ahmet Haşimin edebi kişiligi ilgimi çekmiştir, Ahmet haşimin sanatsal kişiligi şiir yönündede kendini göstermekte.
     
  3. pelindilmen

    pelindilmen Yeni Üye

    Ahmet Haşimin hayatı ve eserleri için teşekkürler.
     
  4. Su

    Su Yeni Üye

    en ünlü şairlerimizden birisi
     
  5. Nursena

    Nursena Admin

    Ahmed Haşim çok değerli bir edebiyatcı ben eserlerini çok severim.
     
  6. !p€k

    !p€k Yeni Üye

    Ahmet Haşimin edebiyata kattıgı incelikler için teşekkülerimi sunarım
     
  7. Murat

    Murat Yönetici

    Ahmet Halimim eserlerini yakından takip eden biri olarak onun hayatına daha derinlemesine temas edilmeli diyorum.
     
  8. Kayıtsız Üye

    Kayıtsız Üye Misafir

    ahmet haşimin merdivenler , o belde ve başım şiirlerinin içerigi hakkında bilgi
     
  9. Compagno

    Compagno Yeni Üye

    Sembolizm'in edebiyatımızdaki en önemli iki temsilcisinden biridir. Küçükken yüzünde çıkan şark çıbanı nedeniyle geceleri sever ve şiirlerinde kullandığı renkler;sarı,kırmızı ve siyahtır :)
     
  10. rodali

    rodali Yeni Üye

    acıları ve kendini çirkin adlandırmasıyla bilinen geceye hayran üstat.
     
  11. Nehir

    Nehir Admin Yetkili Kişi

    Ahmet Haşim'in siirlerini çok beğeniyorum başarılı bir yazar kendileri
     
  12. Misafir

    Misafir Misafir

    bende katılıyorummm
     
  13. pepe

    pepe Yeni Üye

    Ahmet Haşim'in edebi kişiliği gerçekten çok beğeniyorum
     
  14. Misafir

    Misafir Misafir

    biyografi bıraz kısa olmus ama emek için teşekkürler. büyük insanmış Ahmet HAŞİM
     
  15. Misafir

    Misafir Misafir

  16. Misafir

    Misafir Misafir

    Ahmet Haşimin hayatındaki kritik dönem nedir
     
  17. Muhibbi

    Muhibbi Yeni Üye

    ölümünden birkaç gün önce evlenmiş ve evlendikten sonra; "çok mesudum artık benim de ardımdan ağlayacak bir dul olacak" diyerek yalnızlığını anlatmış usta şair!
     

Sayfayı Paylaş

Misafirler bu sayfaya şu kelimeleri arayarak geldiler:

  1. ahmet haşim edebi kişiliği

    ,
  2. ahmet haşimin edebi kişiliği